Wednesday, June 11, 2008

Lantera Hidup


Sebagai seorang Islam yang mengaku beriman kepada Allah seharusnya menerima semua yang tidak disukai oleh diri sebagai ujian tuhan. Namun sejauh mana kita faham dan melihat ujian-ujian itu dari kehendak tuhan. Bagaimana kita dapat bersikap baik sangka kepada tuhan yang mendatangkan ujian dan kita benar-benar redha apa yang terjadi. Mampukah kita tersenyum dan tanpa rungutan,sejauh mana kita dapat bersabar sehingga masalah itu diganti dengan keamanan,kebahagian dan kembali diri dalam keadaan sukacita serta gembira.

Kita tahu akan makna “Dari tuhan ia datang,kepadanya jua ia kembali”dan kita tahu makna kalam “Tiada daya upaya melainkan izin Allah”.dan erti berserah diri,redha,sabar serta berusaha.Bagaimana kita mempraktik ajaran-ajaran tuhan ini dalam menghadapi apa ju masaalah. Amalan ini hanya mampu dilakukan kepada mereka yang yakin dengan janji Allah. Banyak janji-janji Allah dinyatakan kepada mereka yang sanggup sabar,baik sangka,redha,pasrah dan tidak putus asa dalam berharap pertolongan Allah.

Sememangnya masalah itu terjadi dengan asbab.Asbab diri sendiri atau pun kerana orang lain.Kedua-duanya tidak perlu dipertikaikan dan dipersoalkan.Tidak ada kata-kata hairan kenapa dan mengapa dan apakah serta bila. Kita jangan merasakan bilamana amalan kita telah baik dan berusaha mendekati tuhan,maka terkecualilah kita dari ujian-ujian.Sesungguhnya ujian-ujian itu adalah tangga kepada kita untuk naik kehadratnya.Semakin banyak ujian yang berjaya ditempuhi dengan sifat-sifat terpuji maka semakin hampir kita kepadaNya.

Sehinggalah kita tidak memilih tentang apa ujian yang datang semuanya adalah sama. Kerana setiap ujian itu telah Allah pilih mengikut kemampuan penanggungnya.Sedangkan manusia telah merasakan sangat berat dan menderita. Maka adulah segala kegelisahan, kesulitan dan kesedihan yang tidak terzahir kepada Allah swt. Mohonlah dengan penuh tawaduk dan berharap kepada-Nya di samping berusaha mengubah keadaan, nescaya akan Dia perkenankan, kerana itulah janji-Nya menerusi Surah al-Mukminun, ayat ke 60: "Berdoalah kamu kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu."

No comments: