Tuesday, June 17, 2008

Selamat Hari Ayah

Bapa, ayah, abah, itulah panggilan keramat anak kepada lelaki yang mempunyai anak. Kehebatan ayah tiadalah tandingannya...walau macam mana tak bestnyer ayah pada pandangan anak...mungkin sbb garangnya dan sebagai..ayah tetap ayah ...dia tetap no 1..first class gitu..Ayah aku jarang menunjukkan secara zahir sayangnya pada anak. Hakikatnya ayah amat sayang pada anak-anak. Kebanyakkan ayah tak banyak cakap, macam ayah aku jugak..especially lagi setengah jam azan akan berkumandang ..ayah aku secara automatik (maksudnye biasa la tu) ayah aku akan masuk ke bilik untuk berwudhu' ..anak mcm aku jadi malu alah..sbb ayah aku dah mula mempersiapkan diri untuk ke musolla...aku plak terkulat segan..apa lagi..memaksa diri utk follow walau ayah tak pernah pun mengajak kami secara lisan..itu maknanya ayah ajar anak-anak dengan cara perbuatan dan gerak geri. Ayah banyak guna bahasa badan, sehingga anak membuat telahan sendiri. Anak-anak kalau bercakap dengan ayah agak berhati-hati. Itulah realiti kebanyakan lelaki yang bergelar ayah! Walau pun ayah aku nampak "renyeh"..sebagai anak aku dah dapat agak...apa yg dia nak maksudkan. Sempena Hari Bapa, tak ada apa yang dapat aku hadiahkan pada ayah dan apa yang aku mampu lakukan adalah moga dapat beraksi dipentas kehidupan dengan aksi-aksi yang tidak mengecewakan ayah dan emak.

No comments: