Friday, May 1, 2009

TOK WAN CHIN PENG

1. Kelihatannya ada yang melahirkan rasa sedih dan bersimpati dengan keputusan Mahkamah Persekutuan menolak permohonan bekas "kapla komunis" untuk masuk ke Malaysia. "Yang sudah tu sudahlah Chin peng pun dah tua..biarkan je la di masuk nak mati kat sini" kata Samad sambil menunggu giliran bertemu kawanku Maksin. Namun tak kurang juga ramai yang gembira dengan keputusan tersebut.
2. Realitinya keputusan Mahkamah Persekutuan ada kewajarannya apabila "Tok Chin Peng" gagal untuk membuktikan kelahiran beliau di bumi Malaysia yang suatu ketika dulu disebut sebagai Tanah Melayu. "Elloo apek aa mana lu punya sulat belanak".."kalau takde lu tak boleh masuk ooo sini Malaysia" lawak Pak Leman di kedai kopi, sambil disambut ketawa oleh rakan-rakannya.
3. Keputusan Mahkamah Persekutuan juga, suatu gambaran ketegasan. Kerana kalau hendak dikira "eh sian diaa..." memang ramai yang kesian..termasuk la diri yang menulis ni..apa-apapun Pepatah Melayu pernah memberikan suatu ingatan kepada kita bahawa "bila kucing tidak bergigi, banyak tikus melompat tinggi".
[Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Abdul Malik Ishak dalam keputusannya berkata, dokumen itu penting untuk menentukan status Chin Peng memandangkan Jabatan Pendaftaran Negara tidak dapat menemui sebarang rekod kelahiran Chin Peng] - Petikan Bernama

1 comment:

Zahar Yahya said...

selamat hari pekerja..tok wan chin peng..wa ali ini talak kilija..so wa sempat la baca lu punya stoli dalam ini blog