Tuesday, April 28, 2009

SELSEMA BABI vs SELSEMA BABE

Waktu lunch semalam di Cheng Ho, aku hanya mampu tersenyum bila salah sorang sahabat aku secara tetiba meluahkan rasa khuatirnya pada bangsa dirinya yang mengaku beragama Islam.."Aduh letih btol susah nak beza skang ni mana satu melayu mana satu cina skang ni"..luahnya sambil menarik nafas yang dalam..kekhuatiran ini ada benarnya..bila aku sendiri melihat satu famili melayu yang dari bapaknya bergaya koboi, emaknya tak lagi berkebaya malah makin menyendat terjojol sesuatu yang sepatutnya ditutup rapi, hampir terkeluar dari skirtnya yang pendek..huh anak pompuan berdaring manja bergaya sendat sampai ke paha..itu realiti yang berlaku ke atas bangsa kita hari ini.

Peranan media membentuk karakter bangsa, semakin dihimpit sukar. Teringat aku pada Tok Kadir Jasin dalam ceramah beliau di BERNAMA bulan lepas yang aku hadiri. Ujarnya "adalah hampir mustahil bagi media untuk membentuk karakter bangsa di Malaysia dalam kepelbagaian budaya bangsa yang berbeza". Apakan tidak kalau kita lihat dalam 117 saluran tv di Astro hanya terdapat satu sahaja iaitu saluran Astro Oasis yang melawan arus untuk tidak menyiarkan saluran berasaskan hiburan. Jadi tidak hairan Karakter budaya bangsa Malaysia pada hari ini lebih kepada karakter budaya berhibur sehinggakan cara makan, berpakaian, mandi, tidur semua nak tiru gaya selebriti yang digilai. Selsema Babi di Amerika dikhuatiri jadi Selsema Babe di Malaysia..bersama kita fikirkan tentang Ice-Ice babe..huhuhu..


No comments: