Saturday, May 3, 2008

HADHARI..nampak bagus

Petang ni tetikus sedang mencari sesuatu dilaman iluvislam.com agak terkejut juga aku membaca satu artikel Selepas 13 Hari - Mesir Dari Kacamata Saya tulisan Hazli Zaini yang membuatkan aku makin gusar dan mengerutkan dahi pening memikirkan sebuah negara yang punyai sebuah kota yang diberi jolokan kota ilmu rupanya amat rapuh dari pelbagai sudut baik dek kerana masyarakatnya yang makin ramai yang jumud pada pandangan saya. Ini tak masuk bab kalau pergi ke kelab malam tengok pak arab & minah arab mula menonggek dan menggelek mengikut rentak alunan nyayian penyanyi kebanggaan rakyat , Amru Diab yang khabarnya tersohor di Midle East. Cerita yang sama juga kedengaran turut berlaku di Lubnan, Jordan dan beberapa negara Timur Tengah yang lain.

Ini jelas menggambarkan bahawa kebanyakan negara-negara Islam tidak mengamalkan Islam sebenar, Malaysia pun sama, Negara Islam Hadhari yang dicanang menyaksikan kian ramai muda-mudi yang runtuh akhlak dan moral, barua penghakis wang rakyat terus diangkat, orang yang berjuang demi keamanan dan keadilan akan ditangkap dan disumbat ke dalam ISA (sebuah tempat tahanan tanpa perlu dibicarakan di mahkamah). Internal Security Act jadi alat menakut-nakutkan rakyatnya yang memang nyata satu akta yang tidak adil kerana seseorang itu boleh ditahan tanpa perlu merujuk kepada mahkamah terlebih dahulu.

Harapan aku moga akta zalim ini akan dihapuskan, kerana pada hemat aku perjuang rakyat tulin akan terus berjuang memastikan akta ini suatu hari nanti akan berkubur bersama terkuburnya politik songsang di Malaysia yang kita cintai ini.

No comments: